søndag 22. juli 2012

"Hvit" pizza - vår favoritt




Den første gangen jeg var i Italia (maaange år siden!), var pizza fremdeles litt "nytt og spennende" her oppe i nord. Allikevel hadde jeg da skjønt såpass som at pizza skulle ha en bunn, tomatsaus og ost. Minst.

Stor var undringen da jeg en dag ble servert Pizza Bianco, altså hvit pizza, med bunn, ost, og... ja, det var vel egentlig bare bunn og ost. Og krydder. Og ufattelig godt!!

Her i Doktorhjemmet har den hvite varianten blitt den foretrukne. 


Det er superenkelt å lage. Deigen til bunnen lager jeg ganske løs, sånn at det er nærmest bare å helle den utover stekeplata etter heving, og trykke den tynt utover med mel på hendene. Ikke noe kjevling!
Så er det bare å finne frem det man har av div. ostrester. I dag ble det Philadelphiaost, Jarlsberg, blåmuggost og parmesan. Man tager hvad man haver. Smøreoster smøres rett på bunnen, de andre strøs oppå. Ofte lager vi den uten noe kjøtt eller grønnsaker, men det lå Pepperonipølse i kjøleskapet, så da ble det det. Rester av spekemat er fint å bruke. Vårløk.
Og krydder! Ferske og tørkede urter.

Før steking

 Jeg setter ovnen på 250 grader (så varmt som mulig, egentlig), varmluft.
Stekes godt, til fin mørk gylden farge.

Ikke så hvit lenger...
Enjoy!

Doktormannen ønsker å tilføye at alle menn burde få sånn pizza minst én gang i livet....






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)