torsdag 27. februar 2014

Røslig hekla sitteunderlag


Nei, det var kanskje ikke det mest naturlige førstevalget for "jomfru-hekling", -men det var dette jeg hadde lyst til å lage! Tjukkeste garnet i gata, og heklenål nummer 20 (som ikke var lett å oppdrive…)

Oppskrift og garn til Røslige, runde sitteunderlag fant jeg hos Pickles.
I oppskriften står det at dette rekker til 3-4 underlag. Det er akkurat IKKE nok til fire, kan jeg avsløre med en gang. Det er faktisk ikke nok til tre, heller, hvis du vil ha dem en anelse større enn Pickles foreslår (de må ha veldig små stoler/evt. bakender, de damene der).





Hos meg rakk de til to stykker som fikk en ekstra runde ifht oppskriften (passer da kjempegodt til mine Syver'n-stoler), og ett i størrelsen som er angitt i oppskriften.


De var morsomme å lage! Og det gikk fort!! Dette fikser du lett på en kveld. Ikke spesielt skuldervennlig hekling, men i og med at det tok så kort tid så var det helt greit. 
Spesielt rimelig blir det ikke, hvis du har planer om røslige sitteunderlag til hele familien; ett nøste kostet over 1000 kroner…!

Om jeg er "omvendt" til hekling, og legger vekk strikkepinnene? Nei…. jeg er nok en strikker. 
Men nå har jeg i hvertfall prøvd:-)







8 kommentarer:

  1. Sikkert ikke godt for skuldrene nei, men morsomme underlag det der. Ligger sikkert godt på stolen.
    Klemz

    SvarSlett
  2. Du verden, disse sitteunderlagene ser jo kjempegode ut!! He-he, jeg har selv erfaring med tykke pinner, jeg strikket en genser i polargarn med pinnestr. 15, vet akkurat hva du mener med at det kjennes i skuldrene..! Men, hva gjør man ikke når man har "sett for seg" det ferdige produktet ;) Gratulerer med tre superfine underlag!
    Liv Iren

    SvarSlett
  3. Hadde jeg ikke akkurat kjøpt slike sitteunderlag skulle jeg vurdert å lage selv, disse var fine! Visste nesten ikke at det fantes heklenål 20:)

    SvarSlett
  4. Stilig! Jeg har sett på dette garnet, men syns prisen var litt stiv. Men sitteunderlagene ble jo kjempefine - og skulle du kjøpt noe tilsvarende, i samme materialer, ville det nok ikke ha blitt noe billigere. De er sikkert veldig gode og lune å sitte på! Men hvor i all verden fikk du tak i heklenål nr 20??? Jeg har lett både her og der etter nr 15,men alt jeg har klart å oppdrive er nr 12.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fant dem etter å ha ringt rundt til alle garnbutikkene her i Trondheim… En av de ansatte hadde vært i USA, og tatt med noen derfra. Ren flaks, med andre ord:-)

      Slett
  5. Det var jo en flott debut med heklenåla:-D Fine sitteunderlag!

    SvarSlett
  6. Wow, har ikke engang hørt om heklenål nr 20! De ble jo veldig fine da, og en smule eksklusive etter prisen å dømme. Tviler ikke på at dette var hardt for skuldrene ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Jeg leser alle, og blir SÅ glad :-)